Kolly AS (Kolly) er en del av Reitan Retail og et datterselskap av REMA 1000 Norge AS.
Kolly er en grossist i Horeca og KBS markedet i Norge som tilbyr innkjøp, salg, lager og transport av mat, drikke og non food i tråd med kunders behov og ønsker. I tillegg til tredjeparts merkevarer håndterer vi kundenes egne merkevarer. I Kolly er det kunden selv som velger sitt sortiment i samarbeid med både leverandørene og Kolly.
Kolly leverer på ca. 2200 UNIKE driftssteder med et varesortiment innen mat, drikke og Non-Food på ca. 7000 varelinjer og med 220 biler på veien fra sør til nord i Norge. Vi har ca. 37 000 kvadratmeter sentralt lagerhjem på Vinterbro, og er pr. 31.12.2024 ca. 132 faste medarbeidere og ca. 56 vikarer og har en omsetning på ca. 4,3 MRD. Alle, både faste og vikarer har minst lønn ihht. tariff. Kolly har varslingskanaler for ansatte i alle avdelinger og verneombud.
Kolly ble startet i 2022 som en videreutvikling av selskapet Engrospartner og har i tiden etter påbegynt arbeidet med å bli en ansvarlig aktør i det norske matmarkedet. Vi er stolte over å være en del av REMA 1000 Norge AS og tar del i deres arbeid med bærekraft.
Forankring og roller
Kolly har, som et datterselskap av REMA 1000, forpliktet seg til det samme etiske rammeverket som REMA 1000 og øvrige datterselskaper. Kolly er særlig innstilt på å:
1. Informere: Kolly skal gi relevant informasjon om virksomhetens praksis, herunder avtaler med kunder og leverandører. Dette kan inkludere informasjon om arbeidsforhold, miljøpåvirkning og menneskerettigheter.
2. Gjennomføre aktsomhetsvurderinger: Kolly vil regelmessig vurdere risikoen for negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
3. Samarbeide med leverandører for å sikre at de også etterlever åpenhetsloven.
Åpenhetsloven pålegger oss å være transparent, ansvarlig og aktivt arbeide for å unngå brudd på menneskerettigheter og uanstendige arbeidsforhold i virksomheten og leverandørkjeden.
Varslingskanaler og klagemekanismer
Kolly har dedikerte kontaktpersoner for alle leverandører av varer som omsettes av Kolly. Varslinger vil bli videresendt til kontaktpersoner umiddelbart og fulgt opp av Kollys kontaktperson til leverandøren. Varsling og kommunikasjon er i 2024 dialogbasert mellom Sortiment og Innkjøpssjefer i Kolly og leverandørene på kommersielle produkter og mellom kvalitetsansvarlig og tjenesteleverandørene på driftsdelen av virksomheten.
Aktsomhetsvurderinger
Kolly står i sin drift overfor ulike risiki knyttet til Åpenhetsloven. Herunder sortiment som inneholder næringsmidler med risiko ihht. sitt opphav eller produkttype. Kolly produserer, raffinerer eller videreforedler ingen varer selv, og alle salgsvarer lagerføres på vegne av kundene.
Kolly vurderer derfor at den høyeste risikoen for uanstendige arbeidsforhold er innenfor transport og leverandører til egen drift, som f.eks solceller til lagerbygg.
Kolly sine kunder har avtaleregulert alle salgsvarer via Kolly og Kolly betraktes slik sett en agent som handler på vegene av kunden.
Kolly mottar derfor kun et fåtall henvendelser fra kunder på saker relatert til Åpenhetsloven, da den naturlige informasjonsveien ofte vil være direkte fra kunde til leverandør på området. I 2024 har vi registrert og håndtert tre henvendelser.
Tiltak i 2024
En stor del av innsatsen til Kolly ble i 2024 innrettet mot transportleverandører.
Alle transportørkontrakter ble i 2024 reforhandlet og resignert med SCoC Vi hadde per 31.12.24 26 aktive transportører.
Kolly har fokusert sin innsats på sikring av risiko innenfor matlov, legemiddellov og våre ISO Standarder for trygg mat. DNV benyttes til revisjon av alle ISO-standardene: ISO 9001, 14001, ISO/FSSC22002-5. Dette har tatt mye av kapasiteten til Kolly i 2024.
Kolly har i 2024 ved hjelp av det digitale verktøyet Service Now forbedret oversikt over felles leverandører med Rema 1000. Dette sikrer god oversikt over leverandører som vurderes av Rema 1000 og hvilke Kolly selv vurderer ihht. Åpenhetsloven.
Arbeidet med signerte avtaleverk med Code of Conduct med alle leverandører som ikke har signert rammeavtale med REMA 1000, eller som er kundens unike leverandører har blitt videreført.
Hendelser i 2024:
Kolly mottok i løpet av 2024 3 henvendelser fra kunder relatert til Åpenhetsloven. Alle tre dreide seg om produkters opprinnelsesland. Alle tre ble besvart godt innenfor fristen på 14. dager. Vi hadde ett tilfelle der en kunde ønsket spesifisert dokumentasjon på opprinnelse og råvare i to produkter fra en av våre merkevareleverandører. I dette tilfellet kontaktet vi leverandøren og fremskaffet nødvendig informasjon i løpet av noen få dager.
Kolly deltok også på revisjon av kaffeleverandør og tilhørende verdikjede i samarbeid med REMA 1000 i Brasil i 2024. Kaffe fra Brasil er ansett som høyrisikoprodukt. Revisjonen avdekket at leverandøren hadde god kontroll på innsatsfaktorene og god dokumentasjon.
Utvikling i 2025:
Løpende oppfølging av åpenhetsloven gjøres under tiden av Sortiment og Innkjøpsavdeling som har dialog med leverandørene og besøker produksjonssteder. I løpet av 2025 vil Kolly forsterke kvaliteten på løpende rapportering av spørsmål relatert til åpenhetsloven for leverandører der Kolly selv er produkttilbyder i sitt marked, eller produkter som leveres av REMA 1000s egne EMV leverandører, men som ikke er de samme produktene. Vi har som mål at alle leverandører skal ha et slikt avtaleverk på plass i 2025. Kolly utvider i 2025 bruken av leverandørstyringssystemet Service Now. Det er også igangsatt oppgradering av grunndata og vareinformasjon som vil bidra til enda bedre kvalitet og sporbarhet på produktene.
Kolly vil i 2025 påbegynne revidering av risikokartleggingen til selskapet med hensyn på driftsåret 2026.